Ulla, min Ulla!


Ulla Billquist. Vilken stjärna. Jag upptäcker bara fler och fler låtar som hon sjungit, och det är en sådan skatt alltså. Texterna, melodierna och hennes vackra röst. Jag ska försöka att göra vissa av dem rättvisa när jag uppträder om en månad, och några av låtarna ska jag försöka översätta till Franska.

Ulla föddes 1907. Hon sjöng in 358 skivor (eller skivsidor) under sjutton års tid. Hon var bolaget Sonoras första heltidsanställda sångerska och var omåttligt populär under andra världskriget, kanske mest för "Min soldat". Hon begick självmord 1946, då hon var 39 år gammal. 
Mina favoriter är "Världen är full av violer" (så pass att den ska spelas på min begravning!), "Köp hjärtan" och den av mig nyupptäckta "Blå Skymning"! Så himla bra! Här har ni en spotify-lista med bara några av alla superhits: Ulla-hittar!

Kram och puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0