Tips för slask-kvällar

Vädret i stockholm är alldeles för +-gradigt just nu. Då kan det vara mysigt att vara hemma och baka lussebullar, men också att träna lite musikteori... Jag vet inte varför jag gör det, jag lär mig nog lite men mest tycker jag att det är roligt. Det finns vissa tjänster på internet som är riktigt grymma som jag tänkte att jag skulle passa på att nämna.

http://noteflight.com - denna sida använder jag nästan dagligen. Online-notation för alla. Det kommer att vara användbart för mig när jag blir lärare sedan, för eleverna kan lära sig musikteori genom att skapa utifrån notation. Tills dess kan jag leka själv och använda sidan för att arra sångarr med mera. Här är ett sångarr som jag gjort i skolan som ni kan kolla på som exempel - We Can Work It Out;



(Det funkar säkert inte... Det är flash. kanske därför. Det kan annars gå att trycka här.) Vi ska sjunga arret i januari på en liten konsert för klassen!

Sedan berättade fina Julia som jag var på mysig fest hos i helgen (tack!) om en app som heter Tick Tock Trainer som jag fastade lite vid tidigare idag, det gick inte att sluta och jag kom till 11e nivån! wohoo! Det är rytmläsningsövningar och det är skojigt.

Det finns också en sida som heter www.good-ear.com. Enkel och bra. Man kan göra 20 stycken om dagen tills man får 20/20 rätt. Sedan kan man byta kategori. 


Kör i vinn', sa Kalle Blomster!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0