Jazz musicians always say a lot of shit about each other. Every jazz musician is a shit speaker. / Hans Carling

hej

alltså.
jag har haft en så härlig sommar. Jag börjar smyga igång med lite sångjobb nu, men börjar inte skolan och "höstsatsningen" (go, räserorkestern och est, go!) fullt ut förrän om ett par veckor.

jag har varit i herräng som är ett fenomen som inte riktigt går att beskriva i ord. jag har dansat mycket och träffat många trevliga människor. Jag sjöng med Hot Jazz Band (HU) - sångaren i det bandet var fenomenal tycker jag, sån stil på scen och avspänd och fin utstrålning. Alla i bandet hade likadana skor å fina kläder. Jag gästade herr Johansson Werre som jag förhoppningsvis får sjunga med någon mer gång, han är så himla duktig pianist. Jag lärde mig en "body drumming"-koreografi (som kan vara smaskig att plocka delar från när jag ska bli musiklärare). Jag spelade "Under the Sea" (från Lilla Sjöjungfrun) på munspel, utklädd till mussla, för att vi hade "20 000 leagues under the sea"-tema på en fest. Jag sjöng på öppningen av Blues Night vecka 5 tillsammans med fina danslärare som spelar bra också :). Det hela var upplagt lite som en battle mellan oss och gentlemen & gangsters (youtubeklipp från herräng). Satan, det kan vara den bästa helhet av band jag sett spela någonsin. De har liksom allt. Bra musiker, bra energi, bra uttryck, bäst musik. Men vi var minst lika bra ändå! haha. orkar inte förklara varför just nu ;)

Jag jammade sång på kvällarna och gitarr på dagarna. Jag gick en swingorkester-kurs och fick kompa duktigt på gitarren, jag har dock inte övat så mycket på solon eftersom i dixie & swing fyller gitarren mest av en rytmfunktion snarare än en harmonisk sådan; men jag ska planka lite django-solon så fort jag har tid nu i höst. Kursen hölls av hans, gerd och ulf carling samt henrik johansson. Otroligt inspirerande. Och det är väl egentligen det man vill ha, när det gäller musik. Nöta och öva kan man ju göra själv. Om ni inte checkat in Carling family och vad de gör, gört. De sitter på en otrolig kunskap vad gäller jazzmusik. Och jag är stolt över att gått i en liten skola som inte handlar om bebop utan om dixie och swing. Grunden till allt. Svänget, rytmen och energin. mmmh!



jag och mina söta kurskompisar från massa olika länder samt de balla läromästarna


struttin' with some barbeque

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0