En kärleksförklaring - Un déclaration d'amour


Såhär på alla hjärtans dag skulle jag vilja frambringa en kärleksförklaring till den finaste sångerska som jag vet genom tiderna. Alice Babs. Hon avled i tisdags, och även fast hon blev 90 år så känns det så himla tråkigt tycker jag. Jag är glad att jag hann skicka henne ett litet fånigt vykort förra året i alla fall, men det är frågan om hon fick läsa det när hon troligen inte hade det så kul de sista åren av sitt liv (se dokumentären, den är bara tillgänglig några dagar till, och som också rör en hel del andra utsatta människor i vårt land).
Nåväl. Förr, då det var bättre (i alla fall för Alice), sjöng Alice jazz. Under 40-talet medverkade hon i många filmer (Vårat Gäng, Magistrarna på sommarlov) och sjöng swing. Under den tiden sjöng hon SÅ mycket bra grejer, bland annat How do you do, Mr. Swing?, Fina Fisken, eh, det mesta på den första av dessa två plattor är bra. Men fina fisken saknas. Det som är på den andra plattan är också jättebra, fina arr och grejer, men jag gillar de svenska låtarna jag... :)

Jag är själv inte så mycket för det där joddlandet och alla de jättehöga tonerna, men alltså, HENNES RÖST. Hon behärskade så olika stilar och gjorde så olika saker. Ingen kan göra om hennes resa... På 50-talet sjöng hon med duke ellington och han avgudade hennes sång.

Tänk liksom att folk kallade henne för slampa och slinka för att hon sjöng Swing ... ! Inte minst inom musikbranschen... Ja hon kanske inte hade det så lätt förr heller. I alla fall, jag älskar det mesta som Alice Babs gjort och jag tänker gärna på henne idag på alla hjärtans dag. Hoppas att ni har och får en fin sådan med många pussar. 



 
 


Tradiction;

La chanteuse "Alice Babs", qui j'adore, est malheureusement mort il y a quelques jours. Elle était trop talanteuse, et elle a chanté dans pleusieurs films en Suède et elle a fait bcp des albums en Europe et aussi en Amerique je crois (parce que elle a bcp chanté avec Duke Ellington aussi...) Je n'ai pas les mots pour elle, même en Suèdois. Trop cool. Je l'aime beaucoup, donc, aujourd'hui à St Valentin, c'est mon déclaration d'amour. 

Et mes amis français - on se voit c'est weekend à Montpellier, n'est pas?! (Un secret pour vous Ça m'swing... je vous aime aussi.) Bisous!


Kommentarer
Postat av: Anonym

<3

2014-02-14 @ 13:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0