Cornelis minneskonsert

Jag å pappa var på Cornelis årliga minneskonsert på hans dödsdag för ca två månader sedan. Katarina Kyrka var fin och på kyrkogården var det fullt av marschaller hela vägen till ingången. Det är lustigt hur folk beter sig ibland... Trampar på, är ohyfsade och armbågar sig fram bara... Undrar vad Cornelis skulle ha gillat det. Det ska väl vara lite stil och solidaritet tycker jag. Alla får ju som plats någonstans, och det blir trevligare om man tänker på den gemensamma upplevelsen än bara sin egen. Jepp! Kärringen har talat klart! Eller kanske inte. För själva konserten var ingen höjdare. Tommy Körberg sa lite lattjo grejer, men han sjöng BAO-låtar (Benny Anderssons Orkester). Varför inte försöka ta sig tid att sätta lite Cornelis-anknytet material till denna särskilda kväll? Cellisten (vilket himla instrument det är, han lirade bas på den och det lät så fett alltså. Jag önskar att jag tog mig tid att lära mig cello någon dag. Jag... tror att det var en cello i alla fall!) spelade alldeles för lite. Vilket inte var hans eget fel i och för sig. Men ja, hela grejen som jag tyckte var trist med den där konserten var att de spelade liksom inte tillsammans. Det var bara soloartister och det var synd. Det borde väl inte vara så svårt att repa ihop nåt tillsammans. Det som dock var värt heeela biljettpriset var Nina Ramsby. Vilken stjärna alltså, helt otroligt skön. Utstrålning, musikalitet, enkelhet! Aldrig sett henne förr, försökt lyssna lite på Spotify men det är live hon skall ses alltså. Ta mej sjuttsingen. Jag hittade ett klipp på tuben med henne och en annan som jag håller av väldigt mycket - Stefan Sundström.


Cornelis, Cornelis. Han skulle ha fyllt 75 bast den 14 oktober. Han skrev så grymma texter och sjöng så fint. Här har ni en youtube-video; Jag har en spricka i läppen. Passar till det här slask-vädret tycker jag, och hans texter passar fortfarande ofta så bra till det här politiska klimatet vi har också... Kram på er!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0