Skeppis

Jag trivs hemskt bra i min skola. Har lärt mig en intressant grej... Att om ett instrument, exempelvis en gitarr (som inte spelar särskilt starkt om den inte är förstärkt) spelar en låt i ett rum, är det inte lägre volym (dB) än om 10 eller 100 gitarrer spelar tillsammans med den gitarren i rummet. Det är alltid det starkaste instrumentet som avgör decibelnivån. Om en saxfon spelar tillsammans med en harpa blir det inte starkare än om saxofonen spelar själv.
Jag undrar om det är samma sak med allt... Om man lagar mat med stark chili i, blir det inte starkare då om man har i en massa vitlök? Eller om man har en lampa som är stark, och tänder en ficklampa också, då... ja, då blir det ju inte starkare faktiskt.... ljuset blir större, men inte starkare. Nanana!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0